Direct zoeken




 

.

Hoofdstuk 6 - Geluid

{access 2.Docent,4.SuperAdmin}

docenten uitwerkingen

 

...  
werkboek met
opgaven en practica

 

   

uitwerkingen van
het werkboek

{/access}

introductie

 

 

6.1 - Wat is geluid?

{access 2.Docent,4.SuperAdmin}

docenten materiaal en lesplanning

1.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -

2.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -

3.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

3.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -
15 Bespreken van opgaven van vorige week.  
30 leerlingen werken zelfstandig aan de opgaven van het werkboekje. Docent loopt rond voor hulp, uitleg en begeleiding.  

{/access}

uitleg

Luidspreker ❸

uitleg

Een luidspreker zet elektrische signalen om in geluid . Daarvoor zitten er in de luidspreker drie belangrijke onderdelen. Een permanente magneet , spoel en conus. De permanete magneet heeft een magnetisch veld dat niet veranderd. Naast de magneet zit een spoel . De spoel wordt aangesloten op het elektrische signaal. Daardoor veranderd het magnetisch veld van de spoel . De spoel gaat hierdoor bewegen. Aan de spoel zit de conus. De conus heeft een groter oppervlak dan de spoel . Hierdoor wordt het geluid harder. Een microfoon bestaat uit bijna dezelfde onderdelen. Een dun plaatje plastic (membraan) dat de trillingen in de lucht opvangt. Daaraan zit een kleine spoel . Om de spoel heen zit een permanente magneet . Doordat de spoel beweegt wordt in de spoel een spanning opgewekt. Deze spanning vormt weer een elektrisch signaal.   Afbeelding 1

 

links & downloads


speaker working
 

elektromagneet
     

 

NASK1/K/5-11

 

 

 

6.2 - Geluid beweegt

{access 2.Docent,4.SuperAdmin}

docenten materiaal en lesplanning

1.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -

2.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -

3.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

3.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -
15 Bespreken van opgaven van vorige week.  
30 leerlingen werken zelfstandig aan de opgaven van het werkboekje. Docent loopt rond voor hulp, uitleg en begeleiding.  

{/access}

uitleg

Geluidssnelheid ❷

Geluidssnelheid ❷

uitleg

Geluid beweegt net zoals een voorwerp dit kan. De snelheid waarmee geluid zich verplaatst noemen we ook wel de voortplantingssnelheid van geluid . Geluid verplaatst zich met een snelheid van ongeveer 1234 km/h ofwel 343 m/s door de lucht. Een voetbalveld is 100 m lang. Dit betekent dat het geluid dat je aan de éne kant van een voetbalveld maakt pas na ongeveer 0,3 seconde aan de andere kant te horen is (voorbeeld 1).    
 
Andere stoffen
Geluid verplaatst zich door lucht doordat de lucht moleculen de beweging van een trillend voorwerp aan elkaar doorgeven. Niet alle soorten moleculen doen dit even gemakkelijk. Geluid kan bijvoorbeeld veel sneller door ijzer (5100 m/s) dan door de lucht (343 m/s). In Binas kun je een tabel vinden met voortplantingssnelheden door verschillende stoffen . Als iemand met een hamer op een spoorrails slaat, en jij staat 2 kilometer verderop naast die spoorrails, dan hoor je dit geluid na ongeveer 0,4 seconden via de rails (voorbeeld 2).
   

 

Voorbeeld 1
  Voorbeeld 2
  Tabel 1

begrippen

geluidssnelheid   de snelheid van geluidsgolven , dit is door elke stof anders omdat bijvoorbeeld de dichtheid van de stof anders is, een lijst met geluidssnelheden door verschillende stoffen kun je vinden in Binas
voortplantingssnelheid ( geluid )   een ander woord voor geluidssnelheid

doelen

doel 1 - Je kunt afstanden omrekenen tussen km, hm, dam, m, dm, cm en mm
kijk bij het onderwerp ' metrisch stelsel '

doel 2 - Je kunt rekenen met de formule v = s : t
kijk bij het onderwerp ' formule '

doel 3 - Je kunt rekenen met s=vxt bij geluid met verschillende tussenstoffen
1 - zoek in de vraag de tussenstof op.
2 - zoek in een tabel op wat de geluidssnelheid is in die tussenstof .
3 - reken de opgave uit zoals je dat hebt geleerd in doel 1.

links & downloads


vuurwerk op afstand
(0:10:00)

worlds largest fireworks
(0:01:03)

alle vragen over geluidssnelheid

snelheid omrekenen (∞)

oefeningen s=vxt (∞)

geluidssnelheid en echo
(0:04:22)

geluidssnelheid gebruiken (∞)
     

 

NASK1/K/8-2

Echo ❷

Echo ❷

uitleg

Een echo ontstaat wanneer het geluid dat je zelf maakt weerkaatst wordt. Als het weer bij jezelf terug komt kun je spreken van een echo (video 1). Ook bij de echo kun je rekenen met de formule (voorbeeld 1). In video 1 wordt het geluid tegen een gymzaalmuur gekaatst. De muur staat op 40 m afstand van het geluid . De tijd die het geluid erover doet om heen en weer te gaan is ongeveer 0,233 seconde. Let op dat het geluid heen en weer moet dus in totaal 80 m aflegt.

De echo wordt op veel plaatsen gebruikt. Dieren zoals de vleermuis, walvis en dolfijn maken gebruik van echo om te kunnen zien. Mensen gebruiken echo ook voor veel toepassingen. Zo gebruiken vissers een sonar om te bepalen of ergens vis zit. De verloskundige kan met een echo kijken of een ongeboren baby gezond is. In de metaalindustrie wordt met echo gemeten hoe dik metalen platen zijn.
 
 

 

Video 1
  Voorbeeld 1
   

begrippen

echo   wanneer geluid teruggekaatst wordt en terug komt bij zijn bron spreken we van een echo , opgaven over echo moet je goed lezen! voorbeelden van echo zijn: echoput, sonarboot, vleermuis

doelen

doel 1 - Je kunt rekenen met de formule v = s : t
kijk bij het onderwerp ' formule '

doel 2 - Je kunt rekenen met v = s : t als er sprake is van een echo .
Het uitrekenen gaat precies zoals bij het onderwerp formule . Let alleen wel op dat de echo twee keer de afstand moet afleggen tussen bron en het voorwerp dat het geluid weerkaatst. Hierdoor ontstaan een aantal soorten vragen die uitgelegd staan in de powerpoint 'alle vragen over geluidssnelheid '
 

links & downloads


alle vragen over geluidssnelheid

demo en videometing echo (0:02:46)

geluidssnelheid en echo
(0:04:22)
   

 

 

 

NASK1/K/8-2

 

 

6.3 - Trillingen

{access 2.Docent,4.SuperAdmin}

docenten materiaal en lesplanning

1.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -

2.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -

3.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

3.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -
15 Bespreken van opgaven van vorige week.  
30 leerlingen werken zelfstandig aan de opgaven van het werkboekje. Docent loopt rond voor hulp, uitleg en begeleiding.  

{/access}

uitleg

Een trilling

uitleg

Een stemvork trilt als hij geluid maakt. Met een trilling bedoelen we in de natuurkunde een beweging die steeds omdraait. Als je een been van een stemvork in slowmotion bekijkt zie je dat ze steeds heen en weer bewegen (video 2). Als je de stemvork met rust laat komen de benen uiteindelijk tot stilstand. De positie die ze dan hebben noemen we de evenwichtsstand of ruststand . Tijdens het trillen bewegen de benen om deze ruststand heen. De afstand tussen de ruststand en het been noemen we de uitwijking (afbeelding 1). De uitwijking veranderd tijdens het trillen voortdurend. Een trilling die hoorbaar geluid maakt gaat te snel om goed te kunnen zien. Een voorbeeld van een langzame trilling is de slinger. De slinger en de stemvork maken een vergelijkbare beweging.   Video 1 (0:02:14)

 

Afbeelding 1

1 uiterste positie links, 2 een positie, 3 ruststand , 4 uiterste positie rechts,
5 een uitwijking , 6 maximale uitwijking ( amplitude )
  Video 2 (0:01:00)

begrippen

ruststand   De stand waarin een trillend voorwerp komt als hij stopt met trillen .
trillen   Heen en weer bewegen
trilling   Eén keer heen en één keer terug
uitwijking   De afstand tussen een trillend voorwerp en zijn ruststand

doelen

doel 1 - Je kunt uitleggen wat de begrippen ruststand en uitwijking betekenen.
Als een voorwerp dat kan trillen , stopt met trillen is het in zijn ruststand . Tijdens het trillen veranderd de afstand tussen het voorwerp en zijn ruststand steeds. Deze afstand noemen we de uitwijking .

doel 2 - Je kunt uitleggen wat een trilling is.
Een voorwerp dat trilt beweegt heen en weer om een ruststand . Een liniaal die je over de rand van een tafel legt en laat trillen zal heen en weer bewegen. De snelheid waarmee hij dat doet wordt langzaam steeds minder. De uitwijking wordt ook steeds kleiner. De tijd die hij erover doet om heen en weer te gaan verandert niet.

links & downloads


de slinger
 

trillingen slowmotion
(0:01:15)

swinging ball of death
(0:02:06)

snare & cymbal slowmotion (0:01:10)
 

trillen

toonhoogte en trillingen (0:02:14)

amplitude en geluidssterkte (0:02:10)
     

Nodig voor o.a. NASK1/K/8-4

Frequentie en trillingstijd

uitleg

Als een voorwerp trilt beweegt het heen en weer. Stel je fimt de beweging van een snaar en je speelt het filmpje héél langzaam af. Je kunt dan goed zien dat de snaren eigenlijk heen en weer bewegen. Gitaarsnaren kunnen met gemak 400 keer per seconde heen en weer bewegen. Dat betekent dat één keer heen en weer bewegen maar 0,0025 seconden duurt.

Frequentie (f)
Als een gitaarsnaar trilt duwt hij naast zich afwisselend de lucht in elkaar. De snaar maakt dus geluidsgolven . Het aantal keren dat de snaar heen en weer beweegt per seconde noemen we de frequentie van de snaar . Hoe hoger de frequentie hoe hoger de toon klinkt. De eenheid van frequentie is Hertz (Hz). Hertz betekent zoveel als "keer per seconde". Als de snaar met 400 Hz heen en weer beweegt maakt hij ook geluidsgolven die per seconde 400 keer van luchtdruk veranderen. Als dit geluid je oor bereikt, beweegt je trommelvlies ook met 400 Hz heen en weer.

Trillingstijd (T)
Een dunne snaar beweegt vaker per seconde heen en weer dan een dikke snaar . De dunne snaar moet dus veel sneller heen en weer. De snaar zal er veel minder tijd over doen om één keer heen en weer te gaan. Hoelang de snaar nodig heeft om één trilling uit te voeren noemen we de trillingstijd . Eén van de snaren van een gitaar hoort met 220 Hz te bewegen. De snaar doet er dan ongeveer 0,0045 seconde over om één keer heen en weer te bewegen (voorbeeld 1).
 
 
Afbeelding 1


 
Voorbeeld 1
f   =  220  Hz
T  =  ?

T  =  1  /  f
T  =  1  /  220  Hz
T  =  0,0045454..... s

T  ≈  0,0045 s

 

Afbeelding 2
  Afbeelding 3
   

begrippen

frequentie   Aantal trillingen per seconde en een ander woord voor toonhoogte . Eenheid is hertz
toonhoogte   Hoe hoog een geluid klinkt. Dit hangt af van de frequentie die we meten in hertz
trillingstijd   De tijd die nodig is voor een voorwerp om één keer te trillen

doelen

doel 1 - Je kunt frequenties omrekenen tussen kHz en Hz
Kijk bij het onderwerp ' metrisch stelsel '
(oefeningen)

doel 2 - Je kunt tijden omrekenen tussen seconde en milliseconde
Kijk bij het onderwerp ' tijd ' en 'metrisch selsel'
(oefeningen)

doel 3 - Je kunt rekenen met de formule f = 1 : T
1 - Zoek in de opgave de grootheid waarvan de waarde gegeven is. (dit kan de frequentie zijn of de trillingstijd )
2 - Als de frequentie gegeven is reken die dan om naar Hz. Als de trillingstijd gegeven is reken die dan om naar seconde.
3 - Zoek de formule op voor de gevraagde grootheid .
4 - Vul het gegeven getal in.
5 - Reken de uitkomst uit.
6 - Reken eventueel je antwoord om naar de gevraagde eenheid .
(oefeningen)

 

links & downloads


frequentie omrekenen (∞)

kleine tijden omrekenen (∞)

oefenen met 1=Fxt (∞)

toonhoogte en trillingen (0:02:14)

 

NASK1/K/8-formules

Oscilloscoop ❸

uitleg

Een manier om geluidsgolven zichtbaar te maken is met een oscilloscoop (afbeelding 1). Op een oscilloscopen kun je een microfoon aansluiten. Als je geluid opvangt met de microfoon zie je het geluid als een grafiek op het beeld. Op de x-as staat de tijd en op de y-as zie je de veranderingen in de luchtdruk.

Bij het oscilloscoopbeeld in afbeelding 2 zie je 4 hele trillingen . In de beschrijving staat dat elk hokje 2 milliseconde voorstelt. Het beeld bestaat uit 10 hokjes. De 4 trillingen vinden plaatst in 10 x 2 = 20 milli seconden. 20 milliseconden is net zoveel als 0,02 seconden. Deze 0,02 seconde past 50 keer in 1 seconde. Er passen dus ook 50 x 4 trillingen in 1 seconde. De frequentie van deze trilling is 200 Hz (voorbeeld 1).
   

 

Afbeelding 1
 
Afbeelding 2
 
Voorbeeld 1

 

eerst leren: frequentie , verhoudingstabel
 
   
Je kunt de frequentie berekenen uit een oscilloscoopbeeld

1 - maak een verhoudingstabel met daarin bovenin "aantal trillingen " en onderin " tijd in seconden"

2 - schijf naast het aantal trillingen op hoeveel trillingen je op het beeld ziet.

3 - schrijf onder dit aantal trillingen de tijd die hoort bij het hele beeld. Vaak wordt de tijd van één hokje gegeven. Het beeld is tien keer zo groot.

4 - reken voor de frequentie , het aantal trillingen uit dat hoort bij een tijd van één seconde.

5 - reken voor de trillingstijd , de tijd uit die hoort bij één trilling .

  Video 1 (0:06:50)

 

links & downloads


oefeningen oscilloscoop (∞)

10 oefeningen met antwoorden oscilloscoop

oscilloscoop voor je mobiel (android)

oscilloscoop voor windows

frequentie berekenen (0:02:14)
       

 

NASK1/K/8-4

 

Amplitude ❸

uitleg

Wanneer een voorwerp trilt maakt het geluid . Trillen is heen en weer bewegen. De benen van een stemvork trillen als je de stemvork aanslaat. Hoe harder je de stemvork aanslaat hoe verder de benen tijdens het trillen van de ruststand gaan. De maximale uitwijking is dan groter. De maximale uitwijking noemen we ook wel de amplitude . Hoe groter de amplitude , hoe groter de geluidssterkte . Op een oscilloscoop kun je de amplitude zien. De ruststand is de gestreepte lijn in het midden (afbeelding 1). De afstand tussen het hoogste punt van de trilling en de ruststand is de amplitude .   Afbeelding 1

 

links & downloads


amplitude in beeld
 

amplitude en geluidssterkte (0:02:10)
     

 

NASK1/K/8-1

 

 

 

6.4 - Gehoorgrenzen

{access 2.Docent,4.SuperAdmin}

docenten materiaal en lesplanning

1.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -

2.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -

3.materiaal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

3.lesplan

Min Wat Materiaal
5 leerlingen komen binnen, nemen plaats en pakken hun spullen voor zich. -
15 Bespreken van opgaven van vorige week.  
30 leerlingen werken zelfstandig aan de opgaven van het werkboekje. Docent loopt rond voor hulp, uitleg en begeleiding.  

{/access}

uitleg

Geluidsoverlast ❷

uitleg

Geluids is in het dagelijkse leven belangrijk. Geluid kan ook zo hard zijn dat het hinderlijk wordt. Wat iemand ervaart als hinderlijk geluid is voor iedereen weer anders. De ene persoon zal het zware geluid uit de uitlaat van een motorfiets als aangenaam en spannend ervaren. De andere persoon ervaart het als storend en onaangenaam verkeerslawaai. Om geluidshinder tegen te gaan kun je het probleem aanpakken bij de geluidsbron , de tussenstof of de ontvanger . Zo kun je oortjes indoen zodat niemand last van je muziek heeft (afbeeldingen 1). Je kunt een geluidswal plaatsen tussen een drukke snelweg en een woonwijk (afbeelding 2). Je kunt oordoppen indoen als je last hebt van lawaai op straat terwijl je probeert te slapen (afbeelding 3).    

 

Afbeelding 1   Geluidsbron
  Afbeelding 2   Tussenstof
  Afbeelding 3   Ontvanger

begrippen

geluidsoverlast   Wanneer je last hebt van andermans geluid .
hinderlijk ( geluid )   Geluid dat iemand vervelend vindt. Dit is voor iedereen anders.

doelen

doel 1 - Je kunt de drie plekken noemen waar je geluidsoverlast kunt proberen te bestrijden.
Dit kan bij de bron, de tussenstof of de ontvanger .

doel 2 - Je kunt twee voorbeelden noemen van bestrijding van geluidsoverlast bij de bron.
Buren maken lawaai - Vragen aan de buren of ze willen stoppen met lawaai maken.
Snelweg overlast - Geluidsarme banden verplichten, auto's langzamer laten rijden, geluidsarm wegdek gebruiken.

doel 3 - Je kunt twee voorbeelden noemen van bestrijding van geluidsoverlast bij de tussenstof .
Buren maken lawaai - Het raam dicht doen, dubbele beglazing nemen.
Snelweg overlast - geluidswal plaatsen, verder weg gaan wonen, aan de andere kant van het huis slapen.

doel 4 - Je kunt twee voorbeelden noemen van bestrijding van geluidsoverlast bij de tussenstof .
Buren maken lawaai - Oordoppen indoen, je kussen over je oren trekken.
Snelweg overlast - Oordoppen indoen.

NASK1/K/8-6

De decibelschaal

uitleg

Als je wel eens naar een disco of popconcert bent geweest dan weet je dat de muziek erg hard klinkt. Om precies te kunnen meten hoe hard een geluid klinkt, heeft men de grootheid geluidssterkte bedacht. Je meet de geluidssterkte in decibel (dB). Met een decibelmeter kun je de geluidssterkte meten (afbeelding 1). In afbeelding 2 zie je een tabel met allemaal geluidssterktes . Geluidssterkte wordt in BINAS ook wel geluidsniveau genoemd.

Geluidssterktes vergelijken
In afbeelding 2 kun je zien dat een rustig gesprek tussen twee mensen een geluidssterkte heeft van ongeveer 40 decibel . Toch is de geluidssterkte van vier mensen tijdens een rustig gesprek niet geijk aan het geluidssterkte van een snelweg op 10 meter afstand (afbeelding 2) ook al is dit wel 80 decibel . Anders gezegd, 80 decibel is niet twee keer zoveel geluid als 40 decibel . Dit komt doordat de decibelschaal heel anders in elkaar zit.
 
  Afbeelding 1

      
Afbeelding 2
Voorbeeld 1

Decibelschaal:  
Twee keer het geluid   =  3 decibel erbij.


 

Decibelschaal
Een straalmotor klinkt ongeveer één biljoen (1.000.000.000.000) keer zo hard als een vallend blaadje. Om niet met zulke grote getallen te hoeven werken heeft men de decibelschaal bedacht. Een geluid dat twee keer zo hard klinkt heeft op deze schaal een geluidsniveau dat ongeveer 3 dB hoger ligt. Dit betekent dat het geluidsniveau van de snelweg ongeveer 8200 keer zo hard klinkt als dat van een rustig gesprek (voorbeeld 1).
   

begrippen

decibel   De eenheid van geluidssterkte met als afkorting kleine letter d, grote letter B.
decibelschaal   Een bijzondere schaalverdelingen waarbij geldt: geluid x 2 = + 3 dB
geluidsniveau   Ander woord voor geluidssterkte
geluidssterkte   De grootheid voor hoe hard een geluid klinkt. We meten geluidssterkte in decibel .

doelen

doel 1 - Je kunt rekenen met een verhoudingstabel
kijk bij het onderwerp ' verhoudingstabel '

doel 2 - Je kunt berekeningen uitvoeren met 2x zo hard is +3dB
1 - maak een verhoudingstabel met bovenin geluidsniveau in dB en onderin aantal keer harder.
2 - Zet het zachtste geluidsniveau als eerste bovenin met daaronder een 1.
3 - Tel nu bovenaan steeds 3 dB bij het geluidsniveau terwijl je onderin steeds vermenigvuldigd met 2.
4 - Bijlf dit doen totdat je het hardste geluidsniveau uit de opgave hebt bereikt
5 - Onder dit geluidsniveau staat hoeveel harder dit is.

doel 3 - Je kunt twee geluidsniveau 's met elkaar vergelijken
1 - maak een verhoudingstabel met bovenin geluidsniveau in dB en onderin aantal keer harder.
2 - Zet het zachtste geluidsniveau als eerste bovenin met daaronder een 1.
3 - Tel nu bovenaan steeds 3 dB bij het geluidsniveau terwijl je onderin steeds vermenigvuldigd met 2.
4 - Bijlf dit doen totdat je het hardste geluidsniveau uit de opgave hebt bereikt
5 - Onder dit geluidsniveau staat hoeveel harder dit is.

 

links & downloads


waarom de decibelschaal

oefeningen met 2xgeluid=+3dB

oefeningen dB's vergelijken (∞)

decibelmeter op je mobiel (android)

amplitude en geluidssterkte (0:02:10)

NASK1/K/8-5

Gehoordrempel en pijngrens

uitleg

Te zacht
Niet elk geluid wordt door de mensen even goed gehoord. Het geluidsniveau waarop we een bepaalde frequentie kunnen horen noemen we de gehoordrempel . De gehoordrempel is voor elke frequentie anders (afbeelding 1).

Te hard
Voor elke frequentie is er ook een geluidsniveau waarop het geluid zo hard is dat het direct blijvende schade aan de oren doet. Deze grens noemen we de pijngrens . We noemen deze schade gehoorbeschadiging . De schade ontstaat bij de gevoelige cellen in het slakkenhuis (afbeelding 2). Die worden door het harde geluid zo hevig heen en weer bewogen dat ze afbreken.
Na een schoolfeest horen sommige leerlingen wel eens een piep in hun oren. Dit noemen we ook wel de discopiep. De discopiep is vaak de volgende ochtend weg maar het is een teken dat er schade is aan je oren. Als je dit te vaak overkomt kun je een ruis of piep in je oren krijgen die nooit meer weggaat. Als je wilt weten of je gehoorbeschadiging hebt kun je aan de huisarts om een audiogram vragen.
 
  Afbeelding 1



Afbeelding 2

begrippen

gehoorbeschadiging   Wanneer je minder hoort door te lang naar te hard geluid te luisteren
gehoordrempel   De geluidssterkte waarbij je een geluid nét begint te horen. Zachter en je hoort het niet.
gehoorgrens   De grenzen van wat je oor nog net kan horen. De gehoordrempel en het frequentiebereik zijn grenzen.
pijngrens ( geluid )   De geluidssterkte waarbij geluid pijn aan de oren gaat doen. Bij deze grens ontstaat direct permanente gehoorbeschadiging .

doelen

doel 1 - Je kunt uit een grafiek aflezen of een geluid wel of niet hoorbaar is
1 - Zoek uit de vraag op om welke frequentie het gaat en hoe groot de geluidssterkte is.
2 - Zoek dit punt op in de grafiek uit afbeelding 1 of de grafiek van de opgave.
3 - Ligt dit punt tussen de 20 en 20.000 Hz  en  boven de gehoordrempel , dan is het geluid voor mensen te horen.

links & downloads


Natoinale hoortest
 

oefeningen aflezen wat kun je horen (∞)
     

 

NASK1/K/8-6

 

 

| + -